Jak piłkarz został bilbordem? Czyli historia reklam na piłkarskich koszulkach

Jak piłkarz został bilbordem Czyli historia reklam na piłkarskich koszulkach

Kiedy po raz pierwszy reklamy zawitały na koszulki piłkarzy? Dlaczego, żeby zamieścić logo sponsora, pewien niemiecki klub zmienił herb? Jak jedna z angielskich drużyn chciała oszukać federację? Dlaczego piłkarze Wisły zagrali tylko połowę meczu z logiem sponsora, a Legia kilka spotkań z zaklejoną reklamą? Wreszcie, czemu piłkarze Widzewa mieli grać na stojaka przez logo sponsora na piersi? Czyli zbiór historii o reklamach na piłkarskich koszulkach.

W paski. W kratkę. Jasne. Ciemne. Współgrające z barwami klubowymi i kompletnie oderwane kolorystyki herbu. Czasem wywołujące obrzydzenie, innym razem są wręcz kultowe. Najlepiej sprawdzające się jako strój do ćwiczeń, ubiór meczowy, lub w formie ściennej ozdoby. W zależności od naszego gustu, czy indywidualnych preferencji, takie są i tym są dzisiejsze koszulki piłkarskie.

Niektórzy fani mają ich tysiące, a inni zaledwie sztukę z jednym najważniejszym dla nich nazwiskiem na plecach. Większość tych koszulek, choć tak różna, czasem wręcz unikatowa, zawiera symbol łączący je wszystkie – reklamę. Dziś najbardziej widoczną część niemal każdego piłkarskiego trykotu zajmuje logo jakiegoś sponsora, ale właściwie kiedy koszulki stały się powierzchnią reklamową?

Niemalże od początku historii futbolu znajdowali się ludzie widzący w nim możliwość zarobku lub reklamowania się za jego pomocą. Istniały przecież drużyny zakładowe, wojskowe, urzędowe i wiele innych, które miały godnie reprezentować te przedsiębiorstwa czy instytucje. Już w 1909 roku Sir Thomas Lipton postanowił ufundować pierwszy, nieoficjalny jeszcze, puchar świata. Już wtedy więc reklama poprzez piłkę nie była niczym niecodziennym. Jednak na pierwsze reklamy na koszulkach przyszło jeszcze sporo poczekać, bo aż do lat pięćdziesiątych.

Urugwajski wyjątek

Uznaje się, że prekursorami w dziedzinie reklamy na koszulkach są Urugwajczycy. Jak się okazuje w tym małym południowoamerykańskim kraju, nie tylko narodziły się mistrzostwa świata, ale również powstały tam pierwowzory koszulek, jakie znamy obecnie.

Pierwszą drużyną świata, jaka wybiegła na murawę z logo sponsora na piersi, była drużyna Penarolu Montevideo. Wielokrotni mistrzowie Urugwaju umieścili na swoich koszulkach reklamę lokalnej firmy, która towarzyszyła im w latach 50. Penarol nie zapoczątkował jednak od razu nowej mody i przez kolejne lata był jedynie ciekawym wyjątkiem.

To nie koniec tekstu! Przejdź na następną stronę i czytaj dalej…