„Sport XXI wieku. Wyzwania współczesności” – recenzja

Czas czytania: 3 m.
0
(0)

Jaka będzie przyszłość? Co z nami będzie za kilka/kilkanaście lat? Jaki wpływ będzie miała przyszłość na sport? Na pierwsze dwa pytania dużo ludzi chciałoby znać odpowiedź. Natomiast książka „Sport XXI wieku. Wyzwania współczesności” odpowiada na to trzecie pytanie. Ta lektura to nie futurologia, lecz próba rzetelnej analizy otaczającej nas sportowej rzeczywistości.

Wprowadzenie

W 2023 roku na polski rynek książek sportowych wyszła pozycja „Sport XXI wieku. Wyzwania współczesności”. Jest to dzieło pod redakcją Michała Bernardelliego. Książka została wydana sumptem Oficyny Wydawniczej SGH (Szkoły Głównej Handlowej). Utwór składa się z przedmowy, dziesięciu artykułów naukowych oraz noty o autorach. Dzieło napisało dziesięć, młodych osób związanych ze Szkołą Główną Handlową i działającym na tej uczelni Studenckim Kołem Naukowym Zarządzania w Sporcie.

Treść

W monografii tylko jeden tekst jest w pełni poświęcony piłce nożnej. Jest to tekst Zuzanny Walczak „Wyzwania stojące przed sportem kobiecym na przykładzie piłki nożnej”. Sport męski i kobiecy różni wiele rzeczy, od osiągów, zarobków po popularność. Tekst nie skupił się na kobiecym Mundialu 2023, który według niektórych ekspertów był dużym sukcesem FIFA. Przez to artykuł Walczak nie jest aż tak „świeży”, jak mógłby być.

Z uwagi na profil naszej strony na pewno warto zwrócić uwagi na rys historyczny, który został zawarty w opisywanym artykule. Autorka zwróciła uwagę na zakazy bądź ograniczenia wprowadzanych przez rozmaite związki na grę kobiet w piłkę nożną. Tego typu praktyki zdarzały się do lat 70. XX wieku. W 1971 roku UEFA przyjęła rezolucję, która wzywała europejskie związki piłkarskie, aby wzięły odpowiedzialność za grę kobiet.

Walczak zwróciła uwagę, że każdy turniej MŚ czy ME pod egidą UEFA, czy FIFA to krok do przodu w sprawach taktycznych i technicznych samych zawodniczek. Szczególnie przydatna dla fanów historii piłki nożnej jest tabelka z uszeregowaniem kamieni milowych w rozwoju kobiecego futbolu. Jest to esencja rysu historycznego, która dodatkowo wprowadza ramy czasowe i pewne informacje niezawarte wcześniej w tekście.

Ogółem sam tekst ma pokazać dysproporcje pomiędzy piłką nożną mężczyzn a kobiet, a także pokazuje wyzwania futbolu pań. Autorka też umiejętnie napisała o rozwoju najpopularniejszej dyscypliny świat wśród kobiet.

W 1971 r. UEFA przyjęła rezolucję formalnie wzywającą europejskie związki piłkarskie do wzięcia odpowiedzialności za grę kobiet w swoich krajach

Zuzanna Walczak „Wyzwania stojące przed sportem kobiecym na przykładzie piłki nożnej” w: „Sport XXI wieku. Wyzwania współczesności”

Inni autorzy wzięli na tapet artykuły nieskupiające się w 100% nad piłką nożną. Sebastian Muraszewski w artykule „Metawersum. Czy kibice marzą o elektronicznych sportowcach?” zawarł temat piłkarski. Futurologia to nie nauka, ale dogłębnie badając temat, można wysnuwać pewne wnioski na przyszłość. Wśród tematów, które autor podejmuje, jest rozwój NFT w sporcie, transmisje sportowe w 3D czy działania Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Muraszewski nie straszy nas wizją elektronicznych sportowców (na całe szczęście), ale pokazuje, jaki może być świat sportu za naście lat.

Piotr Pietras w artykule „Rosnące znaczenie budowy wizerunku państw poprzez zaangażowanie w światowy sport”. Autor cytuje innego pisarza, że sport to nośnik emocji, przez co jest wykorzystywany do dobrego wizerunku państw niedemokratycznych. Soft power czy sportwashing to idee popularne ze względu na to, że część krajów nie liczy się z kosztami i polepsza swój wizerunek poprzez sport.

Manchester United w latach 2014-2021 dzięki współpracy z Chevroletem inkasował rokrocznie ok. 74 mln EUR (…) Kolejna marka(…) Budwiser od 1994 r. Jest sponsorem mundialu (tzn. Mistrzostw świata w piłce nożnej), co kosztuje firmę ok. 85 mln USD

Magdalena Bryk „”Sponsoring sportowy jako forma promocji dla przedsiębiorstw” w: „Sport XXI wieku. Wyzwania współczesności”

„Sponsoring sportowy jako forma promocji dla przedsiębiorstw” to artykuł Magdaleny Bryk. Jest to dość ciekawy tekst. Dzięki niemu dowiadujemy się, że głównym celem, dlaczego firmy lokują swoje zasoby pieniężne w sport, jest tworzenie właściwego wizerunku. Pozyskanie nowych klientów jest na trzecim miejscu, a wzrost sprzedaży „dopiero” na piątej lokacie. Bryk na podstawie danych opisała sumy, jakie obowiązują za sponsoring tytularny na polskich stadionach, np. PGE Narodowy czy Pepsi Arena, czyli dawnej nazwie stadionu Legii. Są to kwoty idące w dziesiątki milionów złotych w ciągu jednej, kilkuletniej umowy.

Reszta tekstów w ogóle bądź szczątkowo wspomina na temat piłki nożnej. Mimo to nawet dla piłkomaniaków znajdą się ciekawe artykuły czy wnioski. Osobiście dowiedziałem się, że krykiet to drugi najpopularniejszy sport na świecie, a więcej młodych Amerykanów nie lubi sportu niż, są pasjonatami sportu.

Podsumowanie

Plusem monografii jest różnorakość tematów. E-sport, doping, piłka nożna, tenis czy łyżwiarstwo figurowe — to zaledwie część wątków, które zostały opisane w opisywanej publikacji. Publikacja jest też bardzo dobrze wydana. Widać, że przywiązano do aspektów technicznych dużo uwagi. Nie jest to duża pod względem objętości książka. Liczy ona sobie zaledwie 148 stron.

NASZA OCENA: 8/10

Należy bardzo wysoko ocenić publikację Oficyny Wydawniczej SGH. Część tematów potraktowano zbyt mało szczegółowo. Można było napisać o pewnych sprawach trochę dłużej, bardziej wyczerpując temat. Mimo to warto przeczytać książkę „Sport XXI wieku. Wyzwania współczesności”. Choć w środku znajdziemy artykuły naukowe, to całość jest przystępna. Naprawdę warto przeczytać tę lekturę.

Jak bardzo podobał Ci się ten artykuł?

Średnia ocena 0 / 5. Licznik głosów 0

Nikt jeszcze nie ocenił tego artykułu. Bądź pierwszy!

Cieszymy się, że tekst Ci się spodobał

Sprawdź nasze social media - znajdziesz tam codzienną dawkę ciekawostek.

Przykro nam, że ten tekst Ci się nie spodobał

Chcemy, aby nasze teksty były możliwie najlepsze.

Napisz, co moglibyśmy poprawić.

spot_img

Więcej tego autora

Najnowsze

„Czarny orzeł, biały orzeł. Piłkarze w trybach polityki” – recenzja

Co dzieli Polaków? Polityka, opinia o Robercie Lewandowskim, sprawy społeczne i tak dalej. Można wymieniać długo. Na pewno temat relacji polsko-niemieckich to poletko zainteresować...

Al-Saadi Kaddafi – zapomniane dziecko Dżamahriji

Al-Saadi Kaddafi miał marzenie, żeby zostać piłkarzem. Wykorzystując swoją pozycję zrobił wszystko, żeby zaistnieć w świecie futbolu.

Thierry Henry – kula w armacie

Przypominamy karierę jednego z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych napastników początku XXI w.